Erwin Mennen wint zesde wedstrijd

Zondag, 12 juli 2015

Het wedstrijdseizoen is inmiddels in volle gang. Het merendeel van de wedstrijden hebben we inmiddels al achter de rug. Zondag stond alweer de zesde wedstrijd op het programma. De competitie gaat over acht wedstrijden, dus er is al wel een duidelijke kopgroep te herkennen. Dan is er een groep achtervolgers en dan volgt het peleton.

De koplopers in de tussenstand voor deze wedstrijd waren Martien Voermans, David Geurts en de huidige Vijvervirtuoos Ard Verheijen. Martien en Ard hadden allebei drie (vak)overwinningen en David had er twee. David en Ard hebben daarnaast eigenlijk alleen maar goede noteringen, terwijl Martien zijn twee afvallers al te pakken had. Kortom, ze wisten waar ze voor visten.

Er waren vandaag vier vakken, twee voor de vaste stok en twee voor de vrije hengel. De twee vakken voor vaste stok waren de lage nummers en de lange kant. De vrije hengel zat achter het eiland en op de puinkant.

Het eerste vak werd gewonnen door Hans Eijsbouts met bijna 1.600 gram. Hiermee wist hij Wim van den Boogaart voor te blijven die met bijna 1 kg tweede wist te worden. Het andere vak werd gewonnen door David Geurts met ruim één pond. Hij bleef hiermee zijn vismaat, Martijn van Eijk, en de jonge nieuwkomer Rick Spamer voor die allebei met 191 gram eindigden. Helaas – en ik besef dat dit verhaal elke keer weer gezegd wordt – vielen de vangsten met de vaste stok dus weer niet mee.

Dan naar de het derde vak, de puinkant. Tot nu toe waren de vangsten hier zeer acceptabel en al helemaal in het begin van het seizoen. Nu was dit echter helemaal anders. Vrije hengel betekent dat je zelf mag kiezen waarmee je vist. Voor de meesten is dat synoniem voor de feeder maar dat bleek vandaag niet de beste keus. Anton Akkerman wist namelijk dit vak te winnen met een mooie zeelt en een blankvoorntje, gevangen aan…. de stok! Ruud Verheijen werd tweede met slechts één baarsje, gevangen onder de kant aan een stukje van zijn boterham. De rest van het vak heeft nooit beet gehad!

Het laatste vak lag achter het eiland en hier zou toch wel wat gevangen worden? Dat werd er zeker. Geen topgewichten misschien maar wel (veel) beter dan verwacht. Albert Reuvers ving met de tweede worp al een brasem en wist een mooi tempo vast te houden en eindigde met 19 brasems. Op #46 zat echter Erwin Mennen ook niet verkeerd te vangen maar zou het genoeg zijn voor de overwinning? Nipt bleek na weging. Erwin’s vissen wogen samen bijna 25 kg, terwijl Albert bleef steken op 23 kg. Erwin had er een dikke karper bij en maar liefst vier dikke zeelten. Albert had alleen maar brasem en ook niet de grootste. De achtervolgers in dit vak hadden ook nog leuke vangsten met twee van meer dan 10 kg. Opvallend overigens was het (relatief) grote aantal zeelten, zeker 11 werden er gevangen.

Duidelijk is wel dat David hele goede zaken heeft gedaan. Ard heeft, wil hij nog winnen, nu een afvaller te pakken. Martien is door de negen punten die hij aan zijn broek kreeg verder kansloos voor de overwinning. Dat wordt dus nog erg spannend de laatste twee wedstrijden.

De een-na-laatste wedstrijd is op 30 augustus. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen