Anton Akkerman wint zevende wedstrijd

Donderdag, 3 september 2015

Inmiddels nadert de strijd om de titel Vijvervirtuoos haar ontknoping. Zondag was het al de een-na-laatste wedstrijd die gevist werd. De vangsten tijdens de vakantie waren niet echt hoopgevend maar altijd is er dan toch die hoop dat het wel meevalt en de vis opeens wel weer wil bijten.

Inmiddels is duidelijk dat de huidige Vijvervirtuoos, Ard Verheijen, en David Geurts uit gaan maken wie dit jaar gaat winnen. David´s uitgangspunt is beter dan dat van Ard. Van de andere kant, bij een gelijk aantal punten geeft Ard´s gewicht, of beter gezegd zijn vangstgewicht de doorslag. Het is jammer dat beiden voor een andere categorie gekozen hebben en dus niet rechtstreeks tegen elkaar vissen. Ard en David zijn niet meer in te halen maar om de derde plaats wordt nog gestreden door Ruud Verheijen, Peter van Dinther, Frits van Stiphout en Martijn van Eijk. Kortom, ondanks de slechte vangstverwachtingen, een leuk uitgangspunt voor de wedstrijd.

Er was vandaag één vak voor de vaste stok en één vak voor de vrije hengel. De stokvissers zaten verspreid over een groot deel van de vijver, met allemaal veel ruimte. Wie weet dat dit de vangsten ten goede zou komen. Winnaar werd uiteindelijk Theo van Houts met ruim 2300 gram. Zijn vangst bestond, net als bij de rest van de stokvissers, uit kleinere vis. Er werd geen brasem gevangen. Tweede werd – en deed dus weer goede zaken voor het klassement – David met bijna 1 kg. Toine van den Dungen maakte “het podium” compleet met ruim 800 gram.

Bij veel vrije hengelaars was de twijfel toegeslagen. Wat te doen nu de brasem eigenlijk amper tot azen bereid was? Toch vol op de grote vis gokken? Of alleen met de stok op kleine vis vissen? Dan waren er ook nog die een combinatie van beiden kozen. Uiteindelijk bleek toch dat het de grote vis was die de doorslag gaf; een paar brasems en een paar zeelten. Anton Akkerman ving er vier van en dat leverde hem bijna 6 kg en – net als bij de vakantiewedstrijd die de woensdag ervoor gevist werd – de overwinning op. Runner up was Albert Reuvers met bijna 5300 gram en Rob Winkelmolen werd met bijna 3500 gram derde.

De laatste en doorslaggevende wedstrijd wordt gevist op 20 september. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen.