Theo van de Cruijs wint achtste en laatste wedstrijd

Zaterdag, 26 september 2015

Zondag 20 september stond de laatste wedstrijd om de titel Vijvervirtuoos 2015 op het programma. Zoals elk jaar zie je dat de laatste wedstrijd(en) er wat minder mensen komen. Dat was vandaag ook het geval maar met 24 deelnemers mochten we toch niet echt klagen natuurlijk.

Er waren elf deelnemers voor de categorie vaste stok en 13 liefhebbers van de vrije hengel. Dat betekent dus dat er twee vakken waren. Omdat het de laatste wedstrijd was, waren de nummers allemaal om het eiland uitgezet. Bovendien zie je dat er later in het jaar ook minder gevist wordt.

De strijd om de titel ging tussen titelverdediger Ard Verheijen en David Geurts. Ard kon alleen winnen als hij (zijn vak) zou winnen en David niet. Alle andere scenario’s betekende winst voor David. Daarnaast lag de strijd om de derde plaats nog helemaal open tussen o.a. Ruud Verheijen, Martijn van Eijk en Peter van Dinther, Frits van Stiphout.
Bij de loting bleek dat Ard goed geloot had. Ruud had nog beter geloot; met 46a had hij het favoriete nummer te pakken. David had niet slecht geloot maar leek bij voorbaat kansloos voor de vakoverwinning. Martijn en Frits hadden met respectievelijk #7 en #8 (steigers 5 en 6) zeker ook een stek met potentie geloot. Peter van Dinther’s plek leek minder kansrijk.

Helaas kunnen dit soort prognoses vooraf meteen de prullenbak in als de vis niet mee wil werken en dat was vandaag, helaas, weer het geval. Als de stekken 46a en 46 in totaal twee vissen opleveren, dan is het niet best. Met een gemiddelde vangst van nog geen 900 gram was deze wedstrijd met afstand de slechtste van dit jaar, nog slechter dan vorige keer en zelfs slechter dan de wedstrijd van maart (toen het ijskoud was)! Een wel erg onbevredigend slot van de competitie.

Toch komen er dan toch winnaars uit de bus. Bij de vrije hengel wist Theo van de Cruijs te winnen met bijna 5 kg. Stek #19 (en Theo zelf natuurlijk) maakte zijn faam wel waar maar het gewicht is toch de visvijver onwaardig. Verder zijn er nog twee grote vissen gevangen. Erwin Mennen werd met een flinke karper en wat klein spul tweede en Ruud wist een mooie zeelt te vangen.

Bij de vaste hengel was het vandaag eigenlijk relatief goed. Er werd zelfs brasem gevangen! Dit jaar toch zeker geen vanzelfsprekendheid. David won inderdaad zijn vak niet maar dat was door Ard´s resultaat niet meer relevant. De winnaar vandaag was Wim van den Boogaart met ruim 3 kg. Hij bleef daar Martijn van Eijk bijna 200 gram mee voor. Derde werd de Vijvervirtuoos van 2015 zelf, David had ruim 2600 gram.

Daarmee zit de competitie er op voor dit jaar. De prijzen worden nog uitgereikt tijdens een afsluitingswedstrijd die op 4 oktober plaatsvindt op ’t Mun. Sommigen zullen hun visspullen nu wel gaan opbergen maar de die-hards gaan door. De wedstrijdcommissie organiseert dit jaar een wintercompetitie met allemaal wedstrijden op verschillende karpervijvers. Zie voor meer info de site of mail Ard Verheijen.