Martijn van Eijk wint derde wedstrijd Vijvervirtuoos

Zaterdag, 21 mei 2016

Je zou het wat temperaturen betreft niet zeggen maar we zitten toch al echt halverwege mei. De eerste mooie dagen hebben we ook al gehad. Helaas zakte de temperatuur, net voor de derde wedstrijd, weer als een plumpudding in elkaar en kon – bij de koukleumen onder ons dan toch – het poolpak weer uit de kast. Wat zou dit betekenen voor de vangsten tijdens deze wedstrijd?

Daar kunnen we kort over zijn. We weten natuurlijk niet hoe de vangsten geweest zouden zijn als de temperatuur zo hoog was gebleven maar het is onwaarschijnlijk dat het nog beter zou zijn geweest. De vangsten waren namelijk zeer goed te noemen. Nog (?) niet overal even goed maar de uitschieters waren uitstekend. Degene die er met kop en schouders bovenuit stak vandaag was Martijn van Eijk. Hij wist bijna 32 kg te vangen! En dat ook nog met de vaste stok. Dat was een hele tijd geleden. Op twee dagen na was het precies vijf jaar geleden dat er met de stok meer dan 30 kg gevangen werd. Op gepaste afstand werd David Geurts tweede. David ving ruim 7,5 kg. Vergeleken met Martijn misschien wat mager maar als je het vergelijkt met vorig jaar – toen David Vijvervirtuoos werd met in totaal (!) ruim 7 kg – dan is dit ook een aardig gewicht. Hopelijk zetten deze gewichten bij de vaste stok zo door.
Wat Martijns overwinning nog meer bijzonder maakte was dat hij op de Superstek zat. Het vissen met de Superstek doen we nu voor het derde jaar. Door loting wordt bepaald welke plek de Superstek is, win je op die plek dan krijg je een extra pot die elke wedstrijd verder gevuld wordt. Nog nooit was de Superstek verzilverd maar nu dus eindelijk wel.

Voor de vrije hengel waren er twee vakken uitgezet; één op de puinkant en één rond het eiland. Iedereen wil altijd op een plek bij het eiland zitten maar de ervaring leert dat de puinkant tot ongeveer juni eigenlijk beter is dan de plekken om het eiland. Ook vandaag was dat weer het geval. Anton Akkerman won het vak met ruim 20 kg. Tweede werd Albert Reuvers met bijna 14 kg. Verder waren er nog twee gewichten van 10+ kg. Helemaal niet onaardig dus.
Het andere vak was, zoals gezegd, uitgezet om het eiland. Omdat er maar één vak was voor de vaste stok konden twee kanten van het eiland gebruikt worden. Ondanks deze extra ruimte wil het nog maar niet lukken met de vangsten hier. Ruud Verheijen was de enige met een aardig gewicht, namelijk bijna 13 kg. Dit was al zijn tweede vakoverwinning. Samen met een tweede plaats staat hij er dus super voor. Daarna liep het hard terug, naar Theo van de Cruijs met ruim 6 kg.

De volgende wedstrijd is al op zondag 29 mei. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen.