Ard Verheijen wint Koningswedstrijd

Woensdag, 29 juni 2016

Zondag 26 juni werd de traditionele Koningswedstrijd weer gevist. Elk jaar misschien wel de leukste wedstrijd van het jaar. Als je goed loot tenminste want het is alles of niks. Loten rond het eiland is dus het devies. Tenminste in negen van de tien gevallen.

Om iedereen ergens voor te laten vissen waren er dit keer twee vakken; een “eilandvak” en een “open watervak”. De Koning zou waarschijnlijk wel in het “eilandvak” komen te zitten dacht iedereen. En de winnaar zou met de feeder moeten vissen. De echt grote gewichten worden toch vooral hiermee gevangen. Naast de eindprijzen op gewicht waren er ook weer prijzen voor degene met de grootste vissen. De prijzen bestonden uit vleespakketten.

Het meest gewilde nummer was zonder twijfel #48 maar #5, #13, #17 en #18 waren ook niet te versmaden. In het “open watervak” waren op voorhand #19, #38 en #39 favoriet. Het was Stefan Verheijen die #48 uit de zak zag komen en tevreden naar zijn plek kon vertrekken. Al was het jammer voor hem dat zijn directe buurman ook met de feeder viste. Hij zou zijn vis dus waarschijnlijk moeten delen. De man in vorm dit jaar, Ruud Verheijen, lootte met #38 een van de topplekken op het open water maar leek daar wel kansloos voor de eindoverwinning.

Vrij snel na het beginsignaal was het Stefan die zijn topstek direct uitbuitte. Binnen 10 minuten had hij al twee brasems in zijn net. Dit ritme wist hij een tijdje vast te houden en het leek erop dat een nieuwe overwinning – na in 2010, 2012 en 2013 al Koning geweest te zijn – niet meer te voorkomen was. Niet dat anderen niks vingen. Ard Verheijen zat op #50 en kon zijn neef goed in de gaten houden en ving ook regelmatig een vis. Aan de andere kant van het eiland was het Frank Reijntjes op #15 die, in ieder geval wat betreft stuks, ook aardig aan het vangen was. Toen Stefan eerst een karper ving en daarna een zeelt begon de motor echter te haperen. Of de karper de brasem tijdelijk verjaagd had of een andere oorzaak zal wel onduidelijk blijven. Feit was Ard en Frank opeens langzaam maar zeker hun achterstand konden verkleinen. Piet van Lieshout op #17 kwam na een moeizaam begin ook langzaam maar zeker op stoom. Uiteindelijk was het spannend tot na de wedstrijd. Uiteindelijk bleek dat Ard het meeste gewicht had met ruim 34 kg, vóór Stefan die 32 kg had en Piet die uiteindelijk toch ook 30 kg ving.

In het “open watervak” ging het, zoals verwacht, moeizamer. Ruud kreeg de vis op #38 maar niet aan de praat. Peter van Dinther zat op #19 maar viste met de vaste stok. Wellicht de mooiste manier van vissen maar voor de topgewichten op de vijver misschien niet zo effectief. Het waren Martien Voermans en Nico Waasdorp die op de puinkant al gauw wat vissen wisten te vangen. Uiteindelijk was het de Koning van 2015, Martien Voermans, die dit vak wist te winnen met ruim 20 kg. Tweede werd Nico met 11 kg en Ruud wist uiteindelijk toch nog derde te worden met ruim 10 kg.

Dit betekende dat Ard Verheijen weer Koning was, na vorig jaar zijn titel af te hebben moeten staan aan Martien Voermans.