Hans Salimans wint zesde wedstrijd Vijvervirtuoos

Woensdag, 14 september 2016

Na een vakantie van meer dan twee maanden stond er zondag 11 september eindelijk weer een wedstrijd op het programma. De verwachtingen waren hooggespannen. De vangsten de laatste week waren om over naar huis te schrijven. Of, wat meer bij de tijd wellicht, te appen.

Het vak voor de vaste stok lag, zoals vooraf afgesproken, aan de lange kant. Voor de vrije hengel waren er twee vakken. Dit keer werden de vakken wat anders ingedeeld. Waar normaal gesproken de stekken achter het eiland één vak vormen, was er nu voor gekozen om de nummers 48-50 en de nummers tegenover het eiland te combineren. Dit zou het vak moeten zijn waar de klappers gemaakt zouden worden. De nummers 58-62 – het hele jaar al wat tegenvallend – en de nummers 4-6 zouden het andere vak vormen.

De vangsten met de vaste stok waren deze week helemaal niet onaardig. Je moet dit uiteraard niet vergelijken met de vangsten die er met de vrije hengel gedaan worden. De winnaar had 8 kg maar om vierde te worden was nog steeds 6 kg nodig. Leuke vangsten dus. De leukste vangst had Erwin Mennen. Erwin zat ook op de Superstek en dat betekent dat de Superstek dit jaar al drie keer (!) is uitgekeerd. Harstikke leuk natuurlijk, al betekende het voor Erwin wel dat de pot niet zo heel goed gevuld was. Tweede werd huidig Vijvervirtuoos David Geurts met 7600 gram. David timmert aardig aan de weg om zijn titel (voor de vaste stok) te prolongeren. Derde werd Wim Doezé met ook nog meer dan 7 kg.

Dan door naar de vrije hengel. Allereerst het vak waar de wegers hun rug al hadden ingesmeerd met tijgerbalsem om de grote gewichten te kunnen wegen. Daar kunnen we kort over zijn, die moeite hadden ze zich kunnen besparen. De vangsten vielen namelijk een beetje tegen. Winnaar werd Martien Voermans op #18 met bijna 16 kg. Winnen=winnen maar, gezien de vangsten van de week voorafgaand en het feit dat in dit vak topnummers als #18 en #48 lagen, was er wat meer van verwacht. Tweede werd hier Frank Vossen met ruim 12 kg, gevangen van #14.

Nee, dan het vak waar we wat minder van verwacht hadden. Hier was het Hans Salimans die flink huis hield. Het derde gewicht ooit gevangen tijdens een wedstrijd wist hij te vangen. Met ruim 54 kg wist hij het vak en uiteraard ook de wedstrijd op zijn naam te zetten. Op ruime afstand was het Ard Verheijen die met ruim 20 kg tweede werd. Veel minder dan de vangst van Hans maar nog wel duidelijk meer dan in het verwachte topvak.

Nog een wedstrijd te gaan. Deze is op 25 september. Bij de vaste stok moet het wel heel raar lopen wil David de eerste plaats nog mislopen. Bij de vrije hengel heeft Ruud Verheijen, ondanks zijn afvaller van vandaag, de beste papieren. Er zijn nog maar twee personen die hem theoretisch nog kunnen inhalen. Dan moet Ruud zelf minimaal derde worden en zelf moeten Martien Voermans en/of Ard Verheijen (hun vak) winnen. Lastig dus.