Ard Verheijen wint vierde wedstrijd Vijvervirtuoos

Maandag, 12 juni 2017

Zondag 11 juni werd de vierde wedstrijd om de titel Vijvervirtuoos onder tropische omstandigheden gevist. Er waren 30 deelnemers die hun beste – hopelijk met factor 50 ingesmeerde – beentje voorzetten.

De vastestokvissers zaten, voor het eerst dit jaar, op de lange kant. Er waren 13 aanmeldingen en dat past niet op de nummers 12-21. Dat er op het laatste moment nog twee afmeldingen zijn is jammer. Aangezien een week voor de wedstrijd al aangegeven wordt welke stekken we gebruiken tijdens een wedstrijd, kon dit niet meer teruggedraaid worden. Hoe dan ook, het was geen straf om op de lange kant te moeten vissen. De vangsten waren namelijk ongekend goed! Winnaar werd Toine van den Dungen met 33 kg op #28. Tweede werd Martijn van Eijk met 29 kg op de topstek #19. Van de ene kant een goed resultaat maar van de andere kant, vang je 29 kg, win je niet eens de wedstrijd! Derde werd Piet van Lieshout met ruim 17 kg. Piet is sowieso lekker bezig. Hij is elke wedstrijd nog bij de beste vier geëindigd.

Voor de vrije hengel waren er twee vakken uitgezet; op de puinkant en om het eiland. Op de puinkant stonden direct de hengels krom bij velen. Niet iedereen hield dit de hele wedstrijd vol (toch ook een beetje een typisch kenmerk van de puinkant waar de vis opeens verdwenen kan zijn) maar Robin van Houts ging wel de hele wedstrijd lekker door en eindigde uiteindelijk op ruim 40 kg! Dat was bijna 10 kg meer dan de runner up en dat was, voor de verandering, Hans Salimans. Hans had 30.574 gram en dat was precies 12 gram (!) meer dan Jo Franssen. Hans gaat zo onbedreigd richting de titel en er worden inmiddels al astronomische bedragen geboden voor zijn geluksonderbroek. Dat lijkt inmiddels de laatste oplossing want er is geen kruid gewassen tegen de vorm die Hans dit jaar etaleert.

Bij de vrije hengel gold hetzelfde als bij de vaste stok. Heb je een serieus gewicht gevangen, zoals Robin en toch win je de wedstrijd niet. Ard Verheijen was dit keer namelijk baas boven baas. Op #6 wist hij ruim 49 kg te vangen. Het hoogste gewicht van het jaar en het vijfde gewicht ooit. Tot nu toe dan want zoals de vangsten zich tot nu toe ontwikkelden lijkt het een kwestie van tijd of er wordt nog meer gevangen. Tweede is dit vak was Eric van Houts op #48. Eric wist ruim 29 kg te vangen.

Hiermee zijn we over de helft van de competitie dit jaar. Voorzichtig kunnen we al stellen dat Piet van Lieshout er bij de vaste stok goed voor staat en dat Hans Salimans er zeer goed voor staat bij de vrije hengel. Iedereen heeft twee afvallers en er zijn nog drie wedstrijden te gaan, dus wie weet wat er nog gaat gebeuren. Op 9 juli weten we weer meer als de vijfde wedstrijd gevist gaat worden. Daarvoor is er eerst op 25 juni nog het Koningsvissen. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen.