Robin van Houts wint vijfde wedstrijd Vijvervirtuoos

Woensdag, 12 juli 2017

Zondag 9 juli werd alweer de vijfde competitiewedstrijd gevist. En voor het eerst ooit zat een clubwedstrijd helemaal vol. Met de jaarlijkse open wedstrijd doen er meer mee maar bij onze competitie laten we altijd ook wat plekken open voor vrije vissers. Met 35 vissers was het dus een volle bak!

Van die 35 deelnemers pakten 12 man de vaste stok uit en 23 mochten zelf kiezen waar ze mee visten. Wat er in de praktijk op neerkomt dat alleen de feeder het foedraal verlaat.

Omdat er zoveel met de vrije hengel meededen waren daar drie vakken uitgezet; de puinkant, om het eiland en, voor het eerst, de lange kant. Met name dat laatste vak was de grote onbekende. Hoe zou je hier moeten vissen? En hoe zouden de vangsten hier zijn? Niet zo goed konden we na vier uur constateren. Al moeten we dat wel in het juiste perspectief zien. Dit jaar vangen we goed en zijn we inmiddels zo verwend dat we 11 kg niet eens meer genoeg vinden. Dat was namelijk de vangst van Anton Akkerman waarmee hij dit vak wist te winnen. Tweede, met ruim 8 kg, was Rob Winkelmolen.

Op de puinkant waren de vangsten wellicht ook wat minder dan dat we dit kalenderjaar gewend zijn maar met ruim 28 kg had de winnaar van vandaag toch een zeer mooi gewicht. Robin van Houts was het die vanaf #46 dit wist te vangen. De familie Van Houts is de laatste tijd sowieso lekker op dreef. Broer Eric zat op #47 en werd tweede met ruim 17 kg. Met deze resultaten deden ze beide ook goede zaken in het tussenklassement om de titel Vijvervirtuoos. Beide broers zijn inmiddels opgeklommen naar de derde en vierde plaats.

Het laatste vak was uitgezet om het eiland. Hier zaten de twee vissers die dit jaar een beetje de dienst uitmaken, namelijk Hans Salimans en Ard Verheijen. Een overwinning van Hans zou betekenen dat hij niet meer in te halen zou zijn voor de concurrentie. Zo ver kwam het echter niet. Ard Verheijen wist het vak te winnen met bijna 19 kg. Hans werd wel tweede met bijna 16 kg. Ook in dit vak dus iets mindere vangsten dan de voorbije maanden. Opvallend was vooral dat vis veel voorzichtiger beet.

Bij de vaste stok was de leider van het tussenklassement, Piet van Lieshout, afwezig en dus een mooie gelegenheid voor de concurrentie om hun slag te slaan. Het was wederom Toine van den Dungen die aan het langste eind trok. Met bijna 8,5 kg was hij het op #21 die het meeste ving. Meer dan leuke bijkomstigheid voor Toine was dat #21 de Superstek was. De pot was inmiddels met € 52,- goed gevuld. Runner-up was Peter van Dinther met bijna 8 kg. Theo van Houts – weer een Van Houts – werd derde met ruim 6 kg.

Nu ligt de competitie een tijdje stil vanwege de zomervakantie. Op 27 augustus staat dan de zesde en dus een-na-laatste wedstrijd weer op het programma. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen.