Nico Waasdorp wint tweede wedstrijd Vijvervirtuoos

Dinsdag, 24 april 2018

Zondag 22 april werd de tweede wedstrijd van het seizoen gevist. Verschil met de eerste wedstrijd? Zo’n 20 oC! De verwachtingen waren, mede hierdoor, hooggespannen. Er waren dertig deelnemers die bijna allemaal hun tweede leefnet (voor vangsten van meer dan 20 kg) stand by hadden liggen.

Dit keer waren er 12 deelnemers in de categorie vaste stok. Zij zaten op de lange kant. Vooraf wil iedereen op 18-21 zitten. Daarnaast is 26-29 ook niet verkeerd. Als er maar niet geloot wordt op de nummers vanaf 30. Dat is een beetje de teneur bij de loting. Toch moet er ook iemand op die laatste nummers gaan zitten. Dat dit niet altijd zo erg is, bleek vandaag wel. Juist op deze minder populaire plekken werd de wedstrijd gewonnen. Winnaar werd Gerrit van der Burgt op #36 met 7 kg. Gerrit vertelt zelf over zijn wedstrijd “na 20 minuten had ik mijn eerste brasem al in het net en ook daarna kreeg ik volop beet. Ik miste echter ook veel beten maar na anderhalf uur had ik toch al vijf brasems. Daarna leek de vis weer verdwenen en ging het veel moeizamer”. Tweede werd Wim van de Boogaart, naast Gerrit op #34, met bijna 6 kg. De derde plaats werd wel behaald op één van de usual suspects. David Geurts zal op #20 en werd derde met ruim 5 kg.

Bij de vrije hengel waren er 18 deelnemers. Met name hier waren de verwachtingen hooggespannen. Prognoses van 30 à 40 kg werden vooraf niet als luchtfietserij gezien. Dat viel achteraf dan misschien wel een beetje tegen. De vakken bij de vrije hengel worden dit jaar ingedeeld op basis van een ranglijst waarvoor tijdens elke wedstrijd punten behaald kunnen worden. De bovenste op deze ranglijst zaten op de puinkant. Dit vak werd met ruim 13 kg gewonnen door de huidige Vijvervirtuoos Hans Salimans. Tweede werd, net als bij de eerste wedstrijd, Martien Voermans met ruim 11 kg. Het andere vak was om het eiland uitgezet. Hier was het el presidente Nico Waasdorp die met ruim 15 kg wist te winnen. Nipt overigens, want hij bleef de runner up Frans Peeters slechts 19 gram voor! Frans op zijn beurt had ook maar iets meer dan 100 gram meer dan de nummer drie Rob Winkelmolen. Nico over zijn wedstrijd: “ik was het seizoen slecht begonnen met geen vangst tijdens de eerste wedstrijd en ook deze wedstrijd zag het er in het begin niet goed uit. Het eerste uur nog geen beet gehad, terwijl mijn buurman er al drie gevangen had. Maar langzaam maar zeker begon ik beet te krijgen en dit was, ook tot mijn verbazing, zelfs genoeg om te winnen”.