Fred van Stiphout wint eerste wedstrijd

Dinsdag, 31 maart 2015

Zondag 22 maart stond de eerste wedstrijd om de titel Vijvervirtuoos op het programma. Er waren maar liefst 32 vissers die de kou trotseerden. Daarmee is het aantal deelnemers weer verder gegroeid dit jaar.

Dit jaar is er een aantal wijzigingen in het wedstrijdreglement doorgevoerd. Zo kun je dit jaar meedoen met de vrije hengel maar is er ook een categorie die uitsluitend met de vaste hengel vist. Je vis het hele jaar in één categorie. Een andere verandering gaat om de Superstek (zit je op die plek en je wint de wedstrijd, dan win je een leuk bedragje). Een leuk idee bleek uit een enquête onder de wedstrijdvissers vorig jaar maar de kans dat hij zou vallen zou eigenlijk groter moeten zijn. Daarom is er voortaan in elk vak een Superstek. Je moet wel nog steeds overall winnen om voor de pot in aanmerking te komen.

Er waren deze wedstrijd vier vakken; twee voor de vastestokvissers en twee voor de vrije hengel. De vangsten in de twee vakken waar alleen met de vaste stok gevist mocht worden vielen niet mee. De watertemperatuur is nog erg laag en de brasem is erg lastig te vangen. Kleinere vis kan je wel vangen maar dat legt dan weer weinig gewicht in de schaal. Winnaar van Vak A – de lage nummers bij het eiland – werd Hans Salimans, die bijna altijd wel een paar brasems weet te verschalken. Zo ook vandaag, Hans had 2.670 gram. Vak C werd op de invalidesteiger – altijd goed in het voorjaar – gewonnen door Frits van Stiphout met bijna 2.500 gram.

In de vakken waar de hengelkeuze vrij was voerde de feeder, zoals verwacht, de boventoon. Een aantal had ook de vaste stok uitgepakt maar om te winnen heb je nou eenmaal grote vis nodig en die vang je beter met de feeder. Vak B, tegenover het eiland, werd gewonnen door Stefan Verheijen met bijna 5 kg. Vak B was trouwens erg slecht met vier man zonder vis. Uit Vak D aan de puinkant, tenslotte kwam de totaalwinnaar vandaag. Fred van Stiphout ving ruim 6 kg, waaronder een leuke karper.

Daarmee is de kop eraf. “De eerste klap is een daalder waard” zullen de winnaars zeggen, waar degene met een minder resultaat zich vast kunnen houden aan het gezegde “het eerste gewin is kattengespin. Hoe dan ook, wordt vervolgd op zondag 19 april. Wil je meedoen? Meld je dan aan bij Ard Verheijen.