Martien Voermans wint vijfde wedstrijd

Zondag, 14 juni 2015

Zondag 7 juni stond alweer de vijfde wedstrijd van de Vijvervirtuooscompetitie op het programma. Alle voortekenen waren gunstig. Al een aantal dagen was het heerlijk weer en de vangsten waren ook goed. De week voorafgaand de wedstrijd was er ook goed tot erg goed gevangen met de stok. Dat beloofde dus wat.

Er waren vandaag drie vakken; één voor de vaste stok en twee voor de vrije hengel. De lange kant was voor de stok. Een aantal vindt dit het eerlijkste stuk en bovendien kun je hier de meeste vissers kwijt. De vrije hengel – wat in deze tijd van het jaar eigenlijk feeder betekent – zat achter het eiland en tegen het eiland.

Alle goede voortekenen ten spijt was het weer, wat vangst betreft, weer bedroevend wat er met de vaste hengel gevangen kon worden. Je hebt de vangsten niet in de hand als organisatie maar dit gaat ons deelnemers kosten is de vrees. Toch kwam er vandaag wel weer een winnaar uit de bus, namelijk in de persoon van Peter van Dinther. Peter was de enige (!) die een brasem wist te vangen en kwam uiteindelijk uit op ruim 1500 gram. Tweede was zijn buurman David Geurts die net iets meer dan een halve kilo ving. Een gewicht dat de visvijver eigenlijk onwaardig is. Belangrijker voor David is dat het weer een goed resultaat voor hem was en hij hiermee gewoon in de hoogste regionen van de tussenstand blijft. Derde werden er twee, namelijk Hans Bernards en Toine van den Dungen met iets meer dan 350 gram.

De vrije hengel dan maar. Hier stemden de vangsten een heel stuk vrolijker. In vak A stonden al meteen na het begin vier hengels op een rij krom. De eerste brasems waren dus al snel binnen. Van die vier was het Ruud Verheijen die ook echt door bleef vangen. Leuk detail is dat zijn broer, Ard Verheijen, naast hem zat en in een broederstrijd worden er natuurlijk geen cadeautjes uitgedeeld. Na een tijdje ging het bij Ruud wat moeizamer, terwijl de vis bij Ard duidelijk op de plek was gearriveerd. Ard wist uiteindelijk met ruim 25 kg het vak te winnen. Zijn broer eindigde met bijna 19 kg op een tweede plaats.

De plekken achter het eiland zijn de meest geliefde plekken. Dat bleek vandaag ook wel weer, al waren de verschillen minder groot dan verwacht. Zeker 46a is erg geliefd. Op dat stuk wordt heel intensief door karpervissers gevist (en gevoerd!) en bovendien zit je daar op kop, wat je net dat beetje extras geeft ten opzicht van bijvoorbeeld 46 en 54, om maar eens wat andere goede plekken te noemen. De winnaar kwam vandaag dan ook van 46a. Martien Voermans wist hier ruim 25 kg te vangen. Net iets ruimer 25 kg, dan Ard Verheijen in vak A. Hierdoor was Martien Voermans meteen overall winnaar. Runner up was Frank Reijntjes met ruim 15 kg.

De volgende wedstrijd om de titel Vijvervirtuoos is op 12 juli. Maar eerst staat op 28 juni nog de Koningswedstrijd op het programma. Opgeven voor beide wedstrijden kan bij Ard Verheijen.