Martien Voermans wint Koningswedstrijd

Zondag, 28 juni 2015

Zondag werd de jaarlijkse Koningswedstrijd gevist. Dit jaar maakte deze wedstrijd geen deel uit van de Vijvervirtuoos maar stond helemaal op zichzelf. Maar liefst 32 deelnemers waren zondagmorgen present bij de visvijver. Daarvan waren er 31 die niets liever wilden dan de nog regerende Koning, Ard Verheijen, van de troon te stoten. Ard zag, als enige dus, meer in prolongatie.

Bij elke wedstrijd is de loting erg belangrijk maar bij het Koningsvissen nog een beetje belangrijker. Er wordt namelijk niet in vakken gevist. Op een mindere plek ben je dus gewoon gezien. Je kan niet de schade beperken door in je eigen vak nog redelijk te scoren. De plekken om het eiland zijn dan gewild. Op voorhand leek Ard Verheijen op een kansrijke plek te zitten om zijn titel te prolongeren. Nico Waasdorp zat echter op de meest gewilde stek van de vijver, namelijk 46a. Ook Martien Voermans had met #7 goed geloot. Dat bleek ook wel, want na een uur had hij al vijf vissen in zijn net. Een goed begin, zeker omdat al snel bleek dat het taai zou worden. Nico had vrij snel zijn eerste brasem maar zat vervolgens naar een stilleven te kijken. Ard's begin was dramatisch. Bij de eerste korven richting het eiland kwam een korf in de lelies en moest hij alles kapot trekken. Toen hij een nieuwe lijn gemonteerd had haakte hij bij de eerste worp een eend (!). Toen die eindelijk uit zijn of haar benarde positie was bevrijd kon Ard rond 8:45 uur eindelijk ook aan vissen gaan denken. Op de puinkant had een aantal inmiddels ook al twee of drie brasems te pakken.

Maar zoals gezegd was het niet makkelijk om een visje te vangen en al gauw was er op de puinkant geen beet meer te krijgen. Bij Martien ging het ook minder hard maar hij ving nog regelmatig een vis. Inmiddels was Stefan Verheijen ook wat gaan vangen, net als Frank Reijntjes, Ard en, naar later bleek en onverwacht want met de vaste stok, Peter van Dinther. Via Whatsapp en de tam tam rond de vijver bleek al gauw dat het spannend zou worden. Het zou gaan tussen Martien, Stefan, Frank en Ard. Met Peter werd nog geen rekening gehouden. Uiteindelijk bleek Martien met ruim 13 kg aan het langste eind te trekken en daarmee eindelijk de Verheijendynastie wist te doorbreken. Ard wist na zijn dramatische start de draad nog op te pakken en eindigde als tweede, met minimaal verschil voor Peter van Dinther die, geheel buiten beeld, gewoon goed had zitten vangen met de stok. Stefan werd vierde en Frank eindigde als vijfde.

Dat waren de "gewone" prijzen maar er waren ook prijzen voor de grootste vis, waarbij het leuk was dat de allerjongste deelnemer, Rick Spamer, bij zijn eerste wedstrijd meteen prijs had met de grootste baars. Verder werden er nog twee vleespakketten verloot onder de niet-prijswinnaars.

De volgende wedstrijd is op 12 juli. Opgeven kan bij Ard Verheijen.