Eric van Houts wint derde wedstrijd Vijvervirtuoos

Maandag, 24 augustus 2020

Zondag begon het tweede deel van de Vijvervirtuooscompetitie. Er staan nog twee wedstrijden op het programma van dit rare (wedstrijd)seizoen. Twee wedstrijden voor een aantal kanshebbers voor een allesbepalende eindsprint en voor de achtervolgers om nog een paar leuke dagresultaten te behalen. Traditiegetrouw is de wedstrijd in augustus wel, wat vangsten betreft, de moeilijkste wedstrijd van het jaar.

De animo was groot deze wedstrijd – die nog steeds volgens coronaprotocol georganiseerd wordt. Een aantal vaste klanten hebben we dit jaar nog niet gezien. Hopelijk zien we die in één van de laatste wedstrijden nog en anders volgend seizoen. Maar gelukkig is er ook een aantal nieuwe deelnemers. Vandaag waren er 11 die de vaste stok kruisten en 17 bij de vrije hengel.

Het viel niet mee om een visje te vangen. Normaal gesproken moet je het van brasem hebben tijdens onze wedstrijden maar als die niet thuis geeft, dan moet je iets anders bedenken. Bij de vaste stok was het Emiel van Dijk die de beste oplossing had bedacht. Wat heet! Zijn 5.700 gram was ruimschoots genoeg. Zo ruimschoots zelfs dat hij in zijn eentje drie keer zo veel ving als alle andere deelnemers bij elkaar! Dan mag je voorzichtig wel spreken van visles geven. Op gepaste afstand werd Gerrit van der Burgt tweede met 800 gram.

Bij de vrije hengel was het, zoals verwacht, ook moeizaam. Op de puinkant was het schrapen om überhaupt een vis te vangen. Anton Akkerman deed dit, op #43, het beste. Met bijna 5 kg wist hij dit vak te winnen. Runner up werd Erwin Mennen die dit jaar continu bovenin meedraait. Erwin wist ruim 3 kg te vangen.
Als de brasem niet wil bijten, dan komt het op andere vissoorten aan. Emiel van Dijk had bewust gekozen voor een andere aanpak en dat pakte perfect uit. In het vak om het eiland was de factor geluk dit keer echter allesbepalend. Er werden namelijk twee flinke karpers gevangen die de daguitslag op zijn kop zetten. Tweede werd Ard Verheijen die not amused was met de door hem gelote plek maar die zijn chagrijn direct kwijt was toen hij een karper van ca. 5 kg wist te vangen. Daar ging Eric van Houts met een karper van ongeveer 7,5 kg nog ruimschoots overheen. Ik was zeker niet ontevreden met mijn loting maar helaas werd het een wedstrijd met weinig actie. Ik had de mazzel dat ik deze mooie, dikke karper wist te landen aldus Eric zelf.

Op 13 september volgt dan de ontknoping. Bij de vaste stok zijn Emiel van Dijk en huidig Vijvervirtuoos Toine van den Dungen de grootste kanshebbers. Terwijl bij de vrije hengel Erwin Mennen de laatste wedstrijd huidig Vijvervirtuoos Ard Verheijen van zich af moet zien te houden. Opgeven voor deze wedstrijd kan bij Ard Verheijen.