Erwin Mennen wint eerste wedstrijd Vijvervirtuoos

Vrijdag, 8 april 2022

Zondag 27 maart begon onze competitie om de titel Vijvervirtuoos. Toine en Adam zijn erop gebrand om hun titel te prolongeren. De anderen misschien nog wel meer om hen van de troon te stoten!

We waren met 29 deelnemers; acht met een vaste stok en 21 mochten zelf kiezen met wat voor hengel ze willen vissen. De vastestokvissers zaten, zoals gebruikelijk, op de nummers 18-30. De vrij hengel was verdeeld over drie vakken; één op de puinkant en twee om het eiland.

Bij de vaste stok lag de vis duidelijk in één hoek. Op de stekken 18, 19, 20, 21 en 26 werd helemaal niks gevangen! Theo van Houts op #27 was de eerste met vis. Zijn 2.350 gram was genoeg voor de derde plaats. Maar de echte strijd ging tussen Toine van den Dungen op #28 en Emiel van Dijk op #29. Uiteindelijk was het Toine die met ruim 7,5 kg aan het langste eind trok. Emiel moest met 7.100 gram genoegen nemen met een tweede plaats.

Van de uitslagen bij de vrije hengel wordt een ranglijst bijgehouden, vergelijkbaar met de ATP-ranking bij het tennis. Deze ranglijst gaat over de laatste drie jaar en dit seizoen. Het huidige seizoen telt het zwaarst mee en drie jaar geleden telt maar een beetje mee. Op basis van deze ranglijst worden de vakken verdeeld. De bovenste zeven van deze ranglijst mochten het onderling met elkaar uitvechten op de puinkant. Niet iedereen is liefhebber van dit vak, maar vaststaat dat het, met afstand, het eerlijkste vak is. Je weet nooit waar er gewonnen gaat worden. Ook nu was het, ondanks de wat tegenvallende vangsten, tot de laatste seconde spannend wie er zou gaan winnen. Stefan Verheijen was het uiteindelijk die met ruim 10 kg dit vak wist te winnen. Eric van Houts had iets meer dan 9,5 kg en werd daarmee tweede.

De B-categorie zat op de stekken 48, 49, 50, 58, 59, 61 en 62. Hier is vooral #48 favoriet. Vooral in het voorjaar zit de winnaar meestal op dit nummer. Ook #62 kan wel eens voor een verrassing zorgen, maar helaas was deze, vanwege ziekte, niet bezet. Heel verrassend was het dan ook niet dat Jo Franssen op #48 dit vak won. Met iets meer dan 18 kg gaf hij iedereen het nakijken. Wie nog het dichtst bij kwam met het nakijken, was Nico Waasdorp. Op #50 tikte hij net niet de 12 kg aan. De vangsten waren, zeker voor de tijd van het jaar, helemaal niet slecht met nog twee vangsten van net geen 10 kg.

Het laatste vak zat op de stekken 5, 6, 7, 13, 14, 16, 17. In dit vak zaten de Vijvervirtuozen van 2020 en 2021; Erwin Mennen, winnaar in 2020 en Adam Pieczynski was zijn opvolger. Erwin Mennen had in 2021 zijn titel niet kunnen verdedigen maar deelde nu direct een tik uit. Hij zat op #14 en, hoewel geen slecht nummer, was hij bij voorbaat geen favoriet. Maar de ene dag is de andere niet. Vandaag zat hij op de juiste plaats en buitte dit optimaal uit. Met ruim 22 kg wist hij niet alleen zijn vak te winnen maar en passant de wedstrijd. Tweede werd Jeffrey van de Wallen. Jeffrey wist vanaf #17 bijna 9 kg zijn leefnet in te dirigeren en werd daarmee dus tweede. Erwin Mennen vertelt over zijn overwinning: "In het begin ging het erg hard maar na wat materiaalpech ging het, voor mijn gevoel, niet meer zo lekker maar ik bleef wel regelmatig mijn visjes vangen en bleef daarmee uiteindelijk iedereen voor".

De volgende wedstrijd staat op 24 april op het programma. Opgeven daarvoor kan bij Ard Verheijen.