Wiel Snijders verpulvert vijverrecord

Dinsdag, 11 juli 2023

Zondag visten we onze jaarlijkse Koningswedstrijd. Onder een strakke blauwe lucht kruisten 27 deelnemers de hengels om de titel. Na afloop konden de deelnemers genieten van een heerlijke barbecue.

De vangsten tijdens wedstrijden worden uiteraard bijgehouden. Al sinds 1 mei 2005 stond het record op ruim 60 kg. Een record dat onaantastbaar leek. In 2009 en 2016 kwam iemand met iets meer dan 55 kg en 54 nog het meest dichtbij. Maar daar bleef het dan wel bij. De laatste tijd zijn de vangsten rond het eiland goed, dus de verwachtingen waren hooggespannen.

Bij het wedstrijdvissen is de loting erg belangrijk. Wilde je kans maken op de overwinning en daarmee een jaar lang Koning genoemd worden, dan moest je rond het eiland loten. De Koning van vorig jaar, Dominic de Corte, lootte op het “open” en leek direct kansloos. Ook Dominics voorganger, Robin van Houts, leek met #20 kansloos voor een nieuwe regeerperiode.

Rond het eiland zijn diverse goede nummers, maar ervaring van de visser speelt ook een belangrijker rol. Op voorhand leken drie man kansrijk. Ruud Verheijen (al eerder Koning in 2011) op #15, Stefan Verheijen (al eerder Koning in 2010, 2012, 2013 en 2019) op #17 en op #60 zat Wiel Snijders op het vinkentouw. Al vrij snel bleek dat deze voorspelling uit zou gaan komen. Stefan schoot uit de startblokken en had binnen het eerste uur al 14 brasems te pakken. Ruud, naast Stefan, ging ook lekker van start. Al ging het bij hem iets minder snel. Ruud en Stefan konden elkaar mooi in de gaten houden. Wat Wiel aan de andere kant van het eiland ving, konden ze echter niet zien. Wiel liet er echter ook geen gras over groeien. Wat later in de wedstrijd viel Ruud een beetje stil, maar Stefan en Wiel bleven maar door vangen.

Bij het wegen bleek dat Stefan het record uit de boeken gevist had. Met 65 kg ging hij er flink overheen. Maar helaas voor Stefan was dit zelfs niet genoeg. Wiel ving bijna 82 kg en mag zich een jaar lang Koning noemen. De verwachting is dat het vijverrecord nog wel even langer blijft staan! Als het net zo lang duurt als bij het vorige record, dan kunnen we rond 2041 een nieuw record verwachten!