Emiel van Dijk en Hans Bernards nieuwe Vijvervirtuozen

Vrijdag, 22 september 2023

Zondag 17 september viste HSV Ons Genoegen de laatste van acht wedstrijden. Vanaf maart streden 35 vissers om de titel Vijvervirtuoos 2023. Deze groep was onderverdeeld in twee categorieën; vaste stok met acht deelnemers en 27 man vrije hengel.

Wat vangsten betreft was het een topjaar. Er werd alles bij elkaar ruim 1,7 ton vis gevangen. Het was niet overal en altijd even goed. Zo viel het bij de vaste stok en op de puinkant soms niet mee om vis te vangen. Bij het eiland was het eigenlijk het hele jaar goed. Het stokoude vijverrecord dat sinds 2005 al stond werd zelfs verbroken en niet een maar meerdere keren!
De competitie bestond uit acht wedstrijden. Van deze acht wedstrijden werden de twee slechtste resultaten weggestreept. Degene met de minste punten wint. Bij een gelijk aantal punten geeft het gevangen gewicht de doorslag.

Bij de vaste hengel was het een eenzijdige aangelegenheid. Hans Bernards was de duidelijke winnaar met zeven punten. Dat zijn dus zes overwinningen en één tweede plaats! Dan kun je wel zeggen dat Hans de terechte Vijvervirtuoos is. Ook de laatste wedstrijd wist hij, met ruim 22 kg, winnend af te sluiten. Tweede, met 18 punten op respectabele afstand, werd Theo van Houts. Theo bleef Wim van den Boogaart net één puntje voor.

Bij de vrije hengel was het spannender. De laatste wedstrijd zaten alle kanshebbers in één vak. Emiel van Dijk was de grootste kanshebber, maar kon zelf niet meedoen. Dat betekende dat Jeffrey van der Wallen, als hij de laatste wedstrijd zou winnen, nog met de eerste prijs aan de haal zou kunnen gaan. Uiteindelijk is hem dat niet gelukt. Emiel van Dijk is dus de nieuwe Vijvervirtuoos. Met 11 punten en ruim 142 kg gaf hij iedereen het nakijken. Jeffrey wist, ondanks een zesde plaats tijdens de laatste wedstrijd, tweede te worden met 12 punten en bijna 108 kg. De derde plaats was voor Martien Voermans die 14 punten haalde en bijna 122 kg.

De laatste wedstrijd werd overigens dik gewonnen door Nick Waasdorp met 32,6 kg!

Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!