Peter Hamers wint open wedstrijd

Maandag, 18 april 2016

Zondag 17 april zat de visvijver bomvol met de 56 deelnemers aan de open wedstrijd. Na een jaar overgeslagen te hebben bleek de animo voor deze wedstrijd onveranderd hoog. Sterker nog, een aantal vissers moest teleurgesteld worden omdat de wedstrijd (al lang) vol zat.

Vak A is het minst eerlijke vak. De winnaar zit altijd op steiger 4, 5 of 6. Op de steigers 1, 8 en 9 hoef je niet eens uit te pakken, dat wordt nooit iets. Dat waren althans de geluiden voorafgaand aan de wedstrijd. Vandaag was echter de uitzondering die de regel bevestigt. Frank Vossen wist op steiger 3 met ruim 4,5 kg te winnen. Drie vroeg gevangen brasems zorgden ervoor dat de rest het nakijken had. Runner up was Toon van der Els op, juist, steiger 9.

Vak B was een prooi voor Anton Akkerman op steiger 20. Anton wist ruim 4 kg te vangen en wist hier Rob Winkelmolen nipt mee voor te blijven. Vooraf was verwacht dat er meer gevangen zou worden in dit vak.

Als de vangsten in vak B tegenvielen, dan viel het winnend gewicht in vak C juist enorm mee. Maar liefst 12 kg wist Kees van den Broek te vangen op steiger 26. Dat was genoeg voor de vakwinst en een tweede plaats overall. Tweede werd Erwin Mennen met 8,5 kg, het derde gewicht van de wedstrijd.

In vak D was het heel erg moeizaam. De vissers hier hadden de wind pal van voren. “Wind op de land, vis in de hand” zeggen ze wel eens maar om de een of andere reden geldt dat (bijna) nooit voor de visvijver. Daar moet je eigenlijk de wind lekker in de rug hebben voor goede vangsten. Gerrit van der Burgt wist uiteindelijk met 5 kg dit vak te winnen. Leon van Turnhout wist één karper onder de boom die tussen de plaatsen 38 en 39 staat vandaan te peuteren en werd hiermee tweede.

In vak E tenslotte zat vandaag de totaalwinnaar. Met 15 kg was het Peter Hamers die met de hoogste eer ging strijken. Het laatste uur nam hij definitief afstand van zijn buurman Piet Michiels die met ruim 4 kg tweed werd.

Kortom, een geslaagde wedstrijd was het met prijzen van Shimano en Ringers. De vangsten vielen over de hele linie misschien een beetje tegen. Met de vangsten van de nummers 1 en 2 was echter helemaal niets mis. Het weer werkte ook goed mee. Tot een kwartier na de wedstrijd dan, toen deed april nog even wat het wil. Een flinke hagelbui maakte dat alles in no time bedekt was met een flinke laag ijs. Hoe dan ook, volgend jaar een nieuwe ronde, nieuwe kansen.