Albert Reuvers wint vijfde wedstrijd Vijvervirtuoos

Dinsdag, 19 juli 2016

Zondag werd de laatste wedstrijd voor de zomervakantie gevist. Met 29 vissers hadden we over de opkomst niks te klagen en ook het weer was top.

In de maand juli is er traditiegetrouw een dipje in de vangsten op de visvijver. Vooral de brasem laat het dan afweten. Dit jaar echter is er veel vis uitgezet en over de vangsten hoeven we dan ook niet te klagen. Hoewel de winnaar een vangst kon aanbieden dat maar drie keer overtroffen is tijdens de wedstrijden vanaf 2005, waren er ook een hoop die alleen een paar voorntjes wisten te vangen of dat zelfs niet.

In vak A zaten de vastestokvissers. Zij zaten, zoals afgesproken, op de lange kant. Dit was zo’n plek waar de brasem wel uitgestorven leek. Geen enkele brasem kwam er hier boven water. Om toch maar van de nul af te komen moest er kleine vis gevangen worden. De huidige Vijvervirtuoos, David Geurts, deed dit het beste en won met 700 dit vak. Tweede was Hennie Kneepkens met 650 gram en Theo van Houts completeerde het podium door 440 gram te vangen.

Vak B was uitgezet op de puinkant. Hier wordt elk jaar in het voorjaar goed vis gevangen, zeker de eerste wedstrijden zelfs beter dan bij het eiland. Elk jaar wordt het echter richting zomervakantie langzaam maar zeker minder. Al dekt “langzaam maar zeker” de lading niet. Bij het Koningsvissen was er nog 20 kg gevangen hier, vandaag was er in geen velden of wegen een brasem te bekennen. Degenen die meedoen om een hoge klassering in de totaalstand probeerden alles om van de nul af te komen en namen hun toevlucht tot met maden wat kleine visjes in de oeverzone te vangen. Anderen bleven gokken op die ene verdwaalde brasem. Uiteindelijk kwamen die er dus niet. Ard Verheijen won dit vak met bijna 600 gram aan klein spul. Anton Akkerman werd tweede en de trotse koploper Ruud Verheijen wist nog een derde plaats bij elkaar te sprokkelen. D e rest heeft niet eens beet gezien.

Het derde vak was uitgezet om het eiland. Dit zijn op dit momenten de beste plekken en dat bleek ook wel vandaag. Albert Reuvers tikte net niet de 50 kg aan maar zijn 48.789 was goed voor het vierde vangstgewicht ooit gevangen op de visvijver. Runner up werd Hans Salimans op het favoriete nummer – #48 – met ruim 33 kg. Een gewicht die ook in de top 15 van vangsten staat. Derde werd Martien Voermans met ruim 26 kg. Dat zijn toch zeer mooie gewichten maar toch zag je ook in dit vak dat de vis niet super beet want anders is het niet te verklaren dat er bijvoorbeeld op de steigers 13 en 14 amper vis werd gevangen.

De volgende wedstrijd is pas over twee maanden. Inmiddels begint de stress voor de eindoverwinning op te spelen. David Geurts staat bij de vaste stok stevig aan kop maar Hennie Kneepkens, Peter van Dinther, Toine van den Dungen en Martijn van Eijk zitten op het vinkentouw. Bij de vrije hengel staat Ruud Verheijen met stip op de eerste plaats. Nog één goede notering en hij is de kampioen. Albert Reuvers – met inmiddels al meer dan 100 kg gevangen – Anton Akkerman en Ard Verheijen maken echter ook nog een kans, als Ruud een steekje laat vallen.