Ruud Verheijen en David Geurts Vijvervirtuozen 2016

Dinsdag, 4 oktober 2016

HSV Ons Genoegen organiseerde dit jaar weer haar competitie om de titel Vijvervirtuoos. De competitie ging over zeven wedstrijden die allemaal gevist werden op de eigen visvijver. Er werd gevist in twee categorieën – vaste stok en vrije hengel – en er waren dus twee winnaars.

Bij de vaste stok was het David Geurts die zijn titel min of meer prolongeerde. Vorig jaar was er slechts één Vijvervirtuoos en dit jaar dus per categorie. David wist, na aftrek van twee afvallers, het seizoen te beëindigen met 11 punten en ruim 22 kg. Tweede werd Erwin Mennen met 14 punten en bijna 15 kg. Saillant detail is dat Erwin ruim 14 kg van die 15 kg tijdens de laatste twee wedstrijden wist te vangen. Derde werd Martijn van Eijk met 15 punten. Net zoveel als Hennie Kneepkens maar Martijn had bijna 50 kg gevangen ten opzichte van Hennie ruim 12kg. Martijn wist ook het topgewicht van dit jaar te vangen, namelijk ruim 30 kg!

De vangsten voor de vastestokvissers waren dit jaar een stuk beter dan vorig jaar maar het blijft moeilijk om tijdens een wedstrijd nog een mooie gewicht aan vis te vangen met de stok. Eigenlijk staken de nummers 19 en 20 er dit jaar met kop en schouders bovenuit. Drie keer werd er gewonnen vanaf steiger 19 en één keer vanaf steiger 20. De andere winnende steigers waren 25, 27 en 29. Je moet een “oneven” steiger loten, lijkt het wel.

Bij de vrije hengel was het allemaal wat spannender. Hier was het Ruud Verheijen die met slechts acht punten met de hoogste eer ging strijken. Ruud begon het jaar super en na vier wedstrijden had hij slechts vijf punten (!). Daarna ging het iets moeizamer waardoor tot het laatst Ard Verheijen en Martien Voermans nog een klein beetje hoop mochten koesteren. IJdele hoop want Ruuds koppositie kwam eigenlijk geen moment nog in gevaar. Tweede werd Ard Verheijen met negen punten maar met slechts 35 kg. Ard lootte dit jaar niet echt gelukkig en zat maar liefst vijf van de zeven wedstrijden achter het eiland waar dit jaar gewoon minder gevangen werd dan verwacht. Nee, dan de volgende drie vissers in de eindstand. Hans Salimans werd derde met 10 punten en maar liefst 115 kg. Dat was net zoveel punten als Martien Voermans maar Martien wist “slechts” 102 kg te vangen. Albert Reuvers ging met 109 kg ook ruim over de 100 kg-grens.

Over de vangsten hoefden degenen die met de vrije hengel visten dus niet te klagen dit jaar. Alleen de nummers achter het eiland, waar toch zeer regelmatig gevist wordt (door karpervissers), vielen de vangsten wat tegen. Maar met drie nieuwe noteringen in de lijst van recordvangsten mogen we natuurlijk niet klagen.

De prijzen werden uitgereikt na afloop van de afsluitingswedstrijd die op 2 oktober gevist werd. Deze wedstrijd was speciaal omdat je niet je plaatsnummer lootte maar de volgorde waarin je zelf je plek mocht kiezen. Dit zorgde voor verrassende keuzes maar ook voor een verrassende uitslag. Zo mocht David Geurts als eerste kiezen bij de vaste stok en koos hij (uiteraard) steiger 19. Het was echter Theo van Houts die op steiger 25 met ruim 7 kg wist te winnen. Bij de vrije hengel werd nummer 48 als eerste gekozen. Een logische keuze zou je zeggen maar ook hier gaven de topnummers rond het eiland niet thuis vandaag. Het was Albert Reuvers die op #39 – met lekker veel ruimte, dat wel – met ruim 24 kg wist te winnen.