Toine van den Dungen en Ard Verheijen Vijvervirtuozen 2019

Zondag, 20 oktober 2019

Zondag 20 oktober werd de achtste en laatste wedstrijd van de Vijvervirtuooscompetitie gevist. Verdeeld over twee categorieën – vaste hengel en vrije hengel – maakten 35 deelnemers uit wie zich een jaar lang Vijvervirtuoos mag noemen. Van de acht wedstrijden tellen de zes beste resultaten. Mocht het gelijk eindigen, dan telt het totaalgewicht.

Bij de vaste hengel was de strijd al beslist. Voor de wedstrijd was al duidelijk dat Toine van den Dungen de competitie ging winnen. Om er geen misverstand over te laten bestaan wie dit jaar de beste was wist Toine deze laatste wedstrijd ook winnend af te sluiten. Ruim 12 kg was genoeg voor de overwinning. “Het eerste uur wist ik alleen wat voorntjes te vangen. Vervolgens verspeelde ik een brasem maar gelukkig begon het daarna te lopen” zegt Toine over zijn wedstrijd. “Ik heb dit seizoen een constante reeks gevist met redelijk wat vis. Kortom, een mooi seizoen” vervolgt Toine.
De strijd om de tweede plaats lag nog open. Tot een paar wedstrijden geleden deed Erwin Mennen nog mee om de eerste plaats maar de resultaten van de laatste wedstrijden vielen tegen waardoor hij terugviel. Ook vandaag viel het resultaat wat tegen. Hans Bernards had juist een goede eindsprint in petto en wist vandaag ook tweede te worden met ruim 11 kg. Uiteindelijk eindigen Erwin en Hans met evenveel punten maar geeft het totaalgewicht van Erwin – 55 kg tegenover 42 kg – de doorslag.

Bij de vrije hengel waren de nummer 1 en 2 al bekend, alleen de volgorde nog niet. Zou Ard Verheijen zijn titel prolongeren of zou zijn neef Stefan Verheijen, na de Koningstitel, ook Vijvervirtuoos worden? Ard stond er het beste voor. Het was vrij overzichtelijk; Stefan moest eerste worden. Alle andere scenario’s zouden, vanwege het totaalgewicht van Ard, tot prolongatie van zijn titel leiden. Helaas flink wat afmeldingen voor deze laatste wedstrijd, waardoor er in één vak gevist werd. Uiteindelijk was het Hans Salimans, die een ongelukkig seizoen toch nog met een overwinning wist af te sluiten. Met bijna 17 kg wist hij iedereen voor te blijven. “Ik was niet ontevreden met de door mij gelote stek, #47. Na tien minuten ving ik al een giebel en wist zo tweeëneenhalf uur regelmatig vis te vangen. Toen de beten op 40 m wegvielen, wist ik op 15 m afstand nog vier brasems te vangen” aldus Hans. Tweede werd Stefan met ruim 11 kg. Dat betekende dus dat Ard, ondanks een slecht resultaat, zich een jaar langer Vijvervirtuoos mag noemen. “Mijn seizoen begon niet zo goed en na vier wedstrijden dacht ik eigenlijk dat ik al kansloos was. Toen volgde echter een reeks van drie overwinningen die me back in business bracht. Vandaag was een totale baaldag maar gelukkig was het net genoeg voor de overwinning”.