Robin van Houts wint Koningswedstrijd

Maandag, 5 juli 2021

Zondag 4 juli viste HSV Ons Genoegen haar jaarlijkse Koningswedstrijd op de jarige visvijver De Witte Bergen. Het is dit jaar namelijk 50 jaar geleden dat de visvijver door Minister Lardinois officieel werd geopend.

Tot zover deze geschiedenisles en snel door na de wedstrijd. Er waren 27 deelnemers die de hengels kruisten. Die zaten verdeeld over twee vakken; een met stekken rond het eiland en een vak op het open water. De verwachting was dat de meeste vis rond het eiland gevangen zou worden en daarbij viel het op dat de regerende Koning, Adam Pieczynski, met #48 een stek geloot had waar hij zijn titel wel eens zou kunnen prolongeren.

Na een stroeve start was het Adam ook die als één van de eersten een vis wist te vangen. Maar ook Ruud Verheijen had vrij snel een vis gevangen. De vis beet niet heel goed maar op veel plekken werd af en toe een visje gevangen. De verwachting was dat Adam zijn koningschap nog met een jaar zou verlengen.

Op het open water was het, zoals verwacht, moeizamer maar ook hier werd af en toe een visje gevangen. Stefan Verheijen op #28 dacht in een bubbelbad te vissen. Er was duidelijk vis aanwezig maar echt aan het azen kreeg hij ze niet. Op de puinkant was het vooral erg close. Er was niemand die er echt bovenuit sprong. Uiteindelijk was het Jeffrey van der Wallen, die op #19 en dankzij een eindsprint met vijf brasems het “open-watervak” wist te winnen. Jeffrey kon ruim 9 kg ter weging aanbieden. Stefan wist toch een paar brasems uit het bubbelbad te krijgen en werd met ruim 8 kg tweede. Het podium in dit vak, dat deze wedstrijd uit vier plaatsen bestond, werd tenslotte gevuld met Albert Reuvers en Emiel van Dijk.

Rond het eiland leek het erop dat Adam inmiddels stilgevallen was. Ruud Verheijen had net zoveel vis maar niet zo’n grote. Aan de andere kant van het eiland had Rob Winkelmolen inmiddels ook vijf brasems. Toen vond Robin van Houts het wel welletjes en binnen een uur ving hij zo’n vier brasems en, nog belangrijker, een karper van 7 kg. Dat katapulteerde hem naar de virtuele eerste plaats die hij niet meer afgaf. Tweede werd Ard Verheijen die er de hele wedstrijd eigenlijk voor spek en bonen bij zat maar die dit jaar een geluksonderbroek heeft of thuis klavertjesvier kweekt ofzo want in de laatste minuten van de wedstrijd haakte hij ook een flinke karper. Met het nodige kunst en vliegwerk wist hij deze ook nog te landen en met bijna 12 kg werd hij tweede. Derde en vierde werden hier respectievelijk Adam en Nico Waasdorp.
Robin van Houts, die zelf overigens bijna 17 kg ving, is dus de nieuwe Koning. Hij vertelt zelf over zijn wedstrijd: “Ik was niet zo heel blij met nummer 60, precies tussen twee kopplekken. Ik kreeg in het begin ook niet zoveel beet, ik lag steeds één vis achter op mijn linkerbuurman. Maar na een tijdje begon het te lopen. Na 11.00 uur geen beet meer gehad maar het was gelukkig ruim voldoende voor de winst”.