Eric van Houts wint tweede wedstrijd Vijvervirtuoos

Woensdag, 17 april 2024

Zondag viste HSV Ons Genoegen haar tweede competitiewedstrijd op visvijver De Witte Bergen. Na een week met zacht weer waren de verwachtingen hooggespannen.

Bij de vaste stok waren er negen deelnemers die op de gebruikelijke nummers, op wat de lange kant wordt genoemd, zaten. De vangsten waren bij de vaste stok al goed te noemen tijdens de eerste wedstrijd. Gemiddeld werd er ruim 7 kg per persoon gevangen, maar deze wedstrijd werd daar nog een schepje bovenop gedaan! Met bijna 10 kg per persoon was het nog veel beter. Het best bij Hans Bernards. Hans zat op #20 en kon na vier uur vissen bijna 30 kg aan de wegers aanbieden! Fijne bijkomstigheid was dat Hans ook nog op de Superstek zat en daarom een leuke bonus mocht incasseren. Tweede werd Toine van den Dungen met bijna 15 kg.

Bij de vrije hengel waren er 21 deelnemers die verdeeld zaten over drie vakken; de puinkant en twee vakken om het eiland. Ook hier veel betere vangsten dan tijdens de eerste wedstrijd (8 kg p.p. toen en nu ruim 15 kg p.p.). Op de puinkant was het Stefan Verheijen die opnieuw zijn vak wist te winnen. Met 24.600 gram gaf hij de rest het nakijken. Tweede werd Patrick van Dijk die naast Stefan zat. Patrick ving ruim 11 kg.
Rond het eiland werd, zoals verwacht, het meeste gevangen. In vak D was het Leon Heeaskkers die, net als Stefan, voor de tweede keer zijn vak wist te winnen. En hoe! Aan zijn bijna 31 kg kon helemaal niemand tippen! Degene die nog het dichtst in de buurt kwam, was Jos Hendriks die met ruim 24 kg de runner up werd.
Het spannendst was het in vak A, waar Hans Salimans en Eric van Houts naast elkaar zaten en elkaar weinig toegaven. Eric schoot werkelijk uit de startblokken en ving vanaf de eerste minuut brasem na brasem. Hans haalde dat tempo bij lange na niet, maar die ving vrij snel een karper van 16 kg (die meteen gewogen en teruggezet werd) en dat tikt natuurlijk flink aan. Uiteindelijk bleef het spannend tot het einde. Eric ving meer, maar Hans had die karper van 16 kg die net zoveel woog als ongeveer 13 brasems. Zou Eric zoveel meer gevangen hebben? Eerst werd de vangst van Hans gewogen; 42.700 gram. Zou het genoeg zijn? Net niet bleek! Na drie wegingen bleek Eric met 44.700 gram het vak én de wedstrijd gewonnen te hebben.

Een mooi begin van het seizoen met mooie vangsten dus. De volgende wedstrijd is op 5 mei. Opgeven hiervoor kan bij Ard Verheijen.