Ard en Stefan Verheijen nieuwe koningen HSV Ons Genoegen

Woensdag, 26 juni 2024

Zondag 23 juni viste HSV Ons Genoegen haar jaarlijkse Koningswedstrijd, met aansluitend een barbecue. Elk jaar weer een bijzondere, gezellige wedstrijd met fanatieke wedstrijdvissers, maar ook deelnemers die niet elke wedstrijd meedoen.

De deelnemers werden verdeeld over twee vakken. Een vak waar je tegen het eiland aan kan vissen en een vak op het open water. De verwachting was dat het vooral te doen zou zijn rond het eiland. Het hele jaar wordt daar al goed tot zeer goed gevangen. Bij het eiland werd, volgens verwachting, meteen vis gevangen. Vooral Robin van Houts op #58 en Ard Verheijen op #50 schoten uit de startblokken en hadden al snel de nodige vissen in het net. Op de stekken op het open water en aan de andere kant van het eiland begon het allemaal wat moeizamer. Je hoeft dit jaar op het open water helemaal niet ver meer te vissen. Sterker nog, ver is het bijna altijd slechter dan dichtbij. Maar ook dichterbij viel het niet mee om een visje te vangen.

Zo halverwege de wedstrijd viel de beten weg. Er was opeens niets meer te vangen! Wat er voor zorgde dat de vissen van het ene op het andere moment ging vasten zullen we wel nooit achter komen en dat maakt vissen ook zo interessant. Er waren een paar uitzonderingen; zo begon Jo Franssen op #7 bijvoorbeeld pas laat te vangen en ook Stefan Verheijen op #47 ving pas in de twee helft een aantal flinke vissen onder de struik naast zijn stek.

Bij de weging was het erg spannend. De hele vijver werd gebruikt en het was onduidelijk hoe de vangsten overal waren. Rond het eiland werd Eric van Houts met bijna 15 kg derde. Nick Waasdorp werd tweede met ruim 16 kg. Met 18.400 gram had Ard in de eerste twee uur van de wedstrijd genoeg voorsprong opgebouwd om het vak te winnen. De verwachting was dat dit dan ook genoeg zou zijn voor de overwinning.

Op het open water werd Martien Voermans derde met bijna 14 kg. Niet in de laatste plaats door een karper van 5 kg! Runner up werd Theo van Houts met ruim 17 kg, gevangen met de vaste stok. Dat Stefan Verheijen het vak zou winnen, ging inmiddels wel rond de vijver. De vraag was echter met hoeveel. Na weging bleek Stefan 18.400 gram gevangen te hebben. Precies evenveel als zijn neef Ard dus! Nog nooit eerder is het gebeurd dat de vereniging twee Koningen had. Stefan en Ard hebben afgesproken dat elk van hen de kroon een maand mag dragen en dat hij dan naar de ander gaat.