Hans Salimans wint eerste wedstrijd Vijvervirtuoos

Maandag, 3 april 2017

Zondag 26 maart stond iedereen – of in ieder geval de 31 deelnemers – te trappelen om te beginnen aan het wedstrijdseizoen 2017. De vangsten op de visvijver zijn al vanaf half februari geweldig, om maar eens een mooi understatement uit de kast te halen. Voor de zekerheid had een aantal maar vast vier (!) leefnetten meegenomen. Je weet immers maar nooit.

Aan het format is dit jaar niks veranderd. Er zijn wat kleine wijzigingen in het reglement maar die hebben meer met vissenwelzijn te maken (geen gevlochten lijn, geen riviernetten voor karper) dan met het vissen zelf. Voor de vaste stok waren er twaalf deelnemers die op de nummers 10-21 zaten. Voor de vrije hengel waren er 19 aanmeldingen deze wedstrijd. Zij zaten op de “puinkant” en om het eiland en daarmee zat het ook aardig vol. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd maar het maakt het uitzetten van de vakken er niet makkelijker op.

Ook met de vaste stok was er de laatste weken heel erg aardig gevangen. Nu met 12 man op een rij vielen de vangsten dan wellicht wat tegen. Al mag je met ruim 10 kg natuurlijk niet klagen. Dat deed Piet van Lieshout dan ook niet. Zijn comeback met een eentje was meer dan geslaagd. Tweede werd Theo van de Cruijs met ruim 6 kg. Piet zat op #20 en Theo op #19. Drie keer raden waar de nummer drie zat… Peter van Dinther zat op #18 en werd derde met ruim 5 kg. Piet Lintermans, op #21, werd vierde met bijna 3 kg. De vis lag dus wel erg gegroepeerd.

Dan naar de vrije hengel. Het vak op de “puinkant” was waar de klappen vielen. Hoewel iedereen altijd bij het eiland wil zitten blijkt al jaren dat de “puinkant”, in ieder geval tot en met mei, eigenlijk beter is. Het was hier Hans Salimans die met ruim 31 kg iedereen het nakijken gaf. Ongekende vangst ook voor de tijd van het jaar. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Tweede werd nieuwkomer Jo Franssen met bijna 25 kg. Stefan Verheijen werd derde met toch ook nog ruim 19 kg.

Het vak met de nummers om het eiland viel dan, zeker als je het vergelijkt met de “puinkant”, misschien wat tegen. Op een aantal van de topnummers werd er (veel) minder gevangen dan verwacht. Eric van Houts wist dit vak te winnen op #7 met bijna 16 kg. De huidige Vijvervirtuoos, Ruud Verheijen, maakte een mooie start door op #50 tweede te worden met ruim 12 kg. Allebei nummers waarvan je vooraf wellicht niet zou verwachten dat er hoge ogen gegooid zou worden. Nico Waasdorp zat op #5 en maakte de faam van de stek wel waar door derde te worden met bijna 8,5 kg.

De kop is eraf voor dit seizoen. De volgende wedstrijd zal plaatsvinden op 23 april. Opgeven hiervoor dien bij Ard Verheijen te gebeuren.