Jo Franssen wint Koningswedstrijd

Vrijdag, 30 juni 2017

Zondag 25 juni stond de jaarlijkse Koningswedstrijd weer op het programma. Eén wedstrijd, alles of niets. De loting is dus niet onbelangrijk. Gevist werd er om vleespakketten. Niet alleen voor degenen die het meeste vingen maar ook voor de grootste brasem, karper, voorn en zeelt.

Je kon in twee vakken loten. Een “eilandvak” en “openwatervak”, waarbij – vooraf – het “eilandvak” favoriet was bij de meesten. De loting zorgde direct voor een paar opvallende zaken. Zo zat de familie Van Houts met z’n drieën op een rijtje; Eric zat op 37, Theo op 38 en Robin op 39. Wat ook opviel was dat titelverdediger Ard Verheijen voor het derde jaar op rij op 50 zat! De resultaten waren toen met respectievelijk een tweede en een eerste plaats niet verkeerd maar resultaten behaald in verleden……

In het vak met de plaatsen om het eiland was opvallend dat degenen die normaal gesproken met de feeder vissen op een rijtje zaten. Zij hadden dus geen voordeel van een “semi-kopplaats” omdat de buurman met de stok viste. Uiteindelijk lag het allemaal heel dicht bij elkaar. Uiteindelijk was het weer Hans Salimans die dit vak met bijna 26 kg wist te winnen. Er staat dit jaar geen maat op Hans, lijkt het wel. Maar Albert Reuvers volgde op korte afstand met iets meer dan 25 kg. Derde was dan weer Frank Vossen die een ietsepietsie minder dan 25 kg had.

De vangsten op het open water zijn altijd in het begin van het jaar goed, vaak zelfs beter dan bij het eiland. Maar meestal draait dit omstreeks juni om. Dit jaar zijn de vangsten echter zo goed. Ook zaten hier degenen die met de stok vissen en de feedervissers wat meer door elkaar. Misschien dat dat ook nog zou schelen. Uiteindelijk was het Jo Franssen die met ruim 36 kg (waaronder één steur die voor 2 kg telt) niet alleen zijn vak maar de hele wedstrijd wist te winnen en zich dus een jaar lang Koning mag (laten) noemen. Tweede werd Stefan Verheijen met ruim 28 kg. De derde plaats en winnaar van de familietwist werd Robin van Houts met bijna 27 kg.