Ard Verheijen wint eerste wedstrijd Vijvervirtuoos

Dinsdag, 27 maart 2018

Zondag 25 maart was het dan eindelijk zo ver. Precies 30 wedstrijdvissers stonden te trappelen om de eerste wedstrijd te gaan vissen. Al kan de nachtvorst er ook iets mee te maken hebben en was het trappelen om de voeten warm te houden. Hoe dan ook, iedereen keek reikhalzend uit naar het begin van een nieuw seizoen.

Bij de vaste stok waren er 11 deelnemers. Zij zaten op de lange kant; de nummers 18 t/m 21 en dan van 24 om-en-om tot 36. Het was dit keer niet eenvoudig om een visje te vangen met de vaste stok. De al eerder genoemde nachtvorst zal hier zeker mee te maken hebben. Des te frustrerend als je dan, als de vis zo duur is, een steur haakt en die vervolgens verspeelt, zoals Peter van Dinther overkwam.
De top 3 van vorig jaar ging op dezelfde voet door als ze in 2017 geëindigd was. Dat betekent dat Toine van den Dungen met 1.500 gram beslag wist te leggen op de derde plaats. Runner up was Piet van Lieshout met 1.700 gram en Vijvervirtuoos Martijn van Eijk wist een eentje bij te schrijven door ruim 1.800 gram te vangen. Martijn vertelt over zijn wedstrijd: “Het was een zeer moeizame wedstrijd. Door heel secuur te vissen en veel van aas te wisselen wist ik toch nog zes keer beet te krijgen. Vier hiervan wist ik te verzilveren, wat dus vandaag gelukkig genoeg bleek voor de overwinning”.

Dit jaar is er voor de vrije hengel een belangrijke wijziging in het reglement doorgevoerd. De resultaten worden bijgehouden en op basis daarvan wordt een ranglijst bijgehouden. Op basis van die ranglijst worden de vakken ingedeeld. Na elke wedstrijd wordt de ranglijst bijgewerkt.
Bij de vrije hengel waren er 19 deelnemers. Één vak lag om het eiland en het andere lag op de puinkant. Ook bij de vrije hengel was het moeizaam om de vis te verschalken. Om het eiland was het Rob Winkelmolen die met bijna 10 kg wist te winnen, vóór Frank Dijkmans die met bijna 5 kg tweede werd. Op de puinkant was het iets beter. Een kopplaats was hier wel gewenst, bleek uit de uitslag. Eric van Houts werd derde met ruim 5.700 gram. Hij werd nipt verslagen door Martien Voermans met iets ruimer 5.700 gram. Ard Verheijen wist dit vak te winnen met bijna 13 kg. “Vooraf hoopte ik eigenlijk op één van de lagere nummers in dit vak. Met 47 was ik vooraf dan ook niet helemaal tevreden. Al is het wel een kopplaats en was er de laatste tijd redelijk gevangen tijdens het vrij vissen. Uiteindelijk wist ik op 47 m afstand regelmatig een brasem te vangen en eindigde met 10 brasems. Ruim voldoende voor de overwinning”.

Nu het stof van de eerste wedstrijd is neergedaald zien we dat bij de vaste stok de “toppers” meteen goede zaken hebben gedaan voor de competitie. Bij de vrije hengel heeft een aantal “toppers” echter al direct een afschrijver te pakken. Maar de competitie duurt nog lang en iedereen mag zijn twee slechtste resultaten laten vallen, dus all to play for in goed Nederlands.