Emiel van Dijk wint Koningswedstrijd

Dinsdag, 10 juli 2018

Zondag 8 juli werd de jaarlijkse Koningswedstrijd gevist. Altijd weer een bijzondere wedstrijd. Naast de gewone prijzen zijn er ook prijzen voor de grootste vissen en worden er ook prijzen verloot voor degenen die niet bovenin meedoen. Iedereen maakt dus kans op een mooi vleespakket.

Wat de wedstrijd ook bijzonder en leuk maakt is dat iedereen door elkaar zit. De hele vijver wordt gebruikt. Dat maakt dat er ook mindere nummers in de zak zitten. Over het algemeen wil men om het eiland zitten maar ook op het open water zijn er gewilde nummers. Vorig jaar nog won Jo Franssen zijn Koningstitel op #19, niet bij het eiland dus. Dit jaar zat Erwin Mennen op #19 en kon hij tevreden naar zijn stek gaan. Emiel van Dijk zat op #20 en dat is dan eigenlijk normaal gesproken niet zo’n geweldig nummer voor de feeder. En daar wordt tijdens het Koningsvissen toch vooral mee gevist. Maar resultaten behaald in de het verleden……

Rond het eiland wordt altijd gehoopt op #48 maar er zijn meer goede nummers. Uiteindelijk ging het om het eiland vandaag tussen drie mensen; Ard Verheijen op #5, John Janssen op #16 en Hans Salimans op #50. Ard begon erg goed en ving ook al snel een karper van 5 kg. Probleem is dat dan de brasem (even) weg is. In het vervolg verspeelde Ard nog vier karpers en de brasem ving hij nog wel maar een lekker ritme kwam er nooit meer in. John Janssen vist dit jaar voor het eerst mee maar weet de vis al goed te vangen. In tegenstelling tot de meesten vertrouwt hij volledig op wormen en ook vandaag wist hij daarmee weer brasem te vinden. Hans Salimans tenslotte ving vandaag veel zeelt. Zo’n zeven zeelten zaten er in zijn leefnet. Er zwemmen heel grote exemplaren op de visvijver maar niet allemaal. Uiteindelijk bleken ze niet groot genoeg en met ruim 18 kg werd hij hier derde, net achter Ard die bijna 19 kg had. John ving het meeste met ruim 20 kg.

Dat was om het eiland. In het open water waren Erwin Mennen en Emiel van Dijk naast elkaar in een spannend gevecht verwikkeld. Het was stuivertje wisselen, de hele wedstrijd door. Eigenlijk tot het einde toe. Emiel wist net voor het einde nog een brasem te vangen, terwijl Erwin er een verspeelde in de fluit van het einde. Die twee brasems, de ene wel en de andere niet gevangen, bleken uiteindelijk doorslaggevend! Emiel wist uiteindelijk met ruim 21 kg van Erwin te winnen die zelf precies 20 kg had. Dat was dus ook meteen genoeg om ook de hele wedstrijd te winnen en Emiel mag zich dus een jaar lang Koning noemen.