Ard Verheijen en Gerrit van der Burgt nieuwe Vijvervirtuozen

Dinsdag, 11 september 2018

Zondag 9 september werd de laatste wedstrijd gevist van de Vijvervirtuooscompetitie. De competitie bestaat uit zeven wedstrijden waarvan de beste vijf resultaten tellen. Er waren twee categorieën; de vaste stok en de vrije hengel.

Bij de vaste stok was er nog van alles mogelijk. Martijn van Eijk stond er het beste voor maar ook Piet van Lieshout, Gerrit van der Burgt en Toine van den Dungen maakten nog kans op de overwinning. Uiteindelijk was het Gerrit van der Burgt die met ruim 11 kg het meeste wist te vangen. Iets wat hij zelf niet verwacht had: “ik baalde een beetje van mijn stek maar tot mijn eigen verbazing had ik na twee uur al twee brasems in mijn net. Uiteindelijk ving ik vooral met pellets en maïs zeven brasems. Genoeg voor de overwinning”. Toine van den Dungen werd tweede met bijna 10 kg. Gerrits overwinning betekende nog niet zonder meer dat hij Vijvervirtuoos zou worden. Daarvoor was hij afhankelijk van het resultaat van met name Martijn. Die bleek, na een weging die niet helemaal vlekkeloos verliep, vierde geworden te zijn. Dat betekende dat Gerrit met 10 punten Vijvervirtuoos geworden was. De drie achtervolgers hadden allemaal 11 punten en daarom bepaalde het gewicht de volgorde. Piet had met 40 kg het meeste en werd dus tweede. Toine viste met ruim 39 net achter het net en werd derde. Voor Martijn waren de druiven het zuurst, met 32 kg eindigde hij als vierde.

Bij de vrije hengel stond Ard Verheijen er vooraf het beste voor maar met een overwinning (en een minder resultaat van Ard) konden Martien Voermans of Nico Waasdorp ook nog winnen. De loting bepaalde dat zij met z’n drieën naast elkaar zaten, zodat ze elkaar goed in de gaten konden houden. Het eerste uur hadden ze daar ook alle tijd voor want geen van de drie wist ook maar een visje te vangen. Daarna begon het bij Ard echter te lopen. Langzaam maar zeker begon hij vis te vangen om uiteindelijk met bijna 22 kg niet alleen van zijn concurrenten maar zelfs de hele wedstrijd te winnen “Na de loting was ik blij dat ik in ieder geval de nummers #15 en #49 wist te vermijden. Ik had echter niet verwacht op #50 te zullen winnen. Omdat ik een moeizame visserij verwachtte had ik twee stekken gemaakt die ik consequent om-en-om beviste. Met resultaat want op beide stekken ving ik acht vissen”. Tweede werd vandaag Eric van Houts die ruim 19 kg wist te vangen op #15, onder meer door een flinke karper van ruim 9 kg te vangen .
Het andere vak voor de vrije hengel zat vandaag op het karperputje. Hier waren de vangsten de laatste tijd niet zo hoopgevend. En die lijn werd helaas doorgezet. Er werden maar heel weinig karpers gevangen. Het beste ging dit nog Emiel van Dijk af die dit vak wist te winnen met ruim 10 kg. Tweede werd Jo Franssen met bijna 4 kg.

Met zijn overwinning wist Ard ondubbelzinnig de titel Vijvervirtuoos te arresteren. Hij eindigde op zeven punten. Nico en Martien maakten het podium compleet met allebei 13 punten, dus ook hier moest het gewicht de doorslag geven. Dat was in het voordeel van Nico die dit jaar – na aftrek van de twee minste resultaten – ruim 70 kg bij elkaar heeft gevangen tegenover de 56 kg van Martien.